Wraz z nadejściem 2025 roku zaczną obowiązywać istotne zmiany w przepisach podatkowych. Dla przedsiębiorców oznaczają one zmiany organizacyjne i finansowo-księgowe. Większość z nich już została ogłoszona w Dzienniku Ustaw, dzięki czemu znany jest już ich ostateczny kształt i można się na nie przygotować.
Jakie zmiany zaczną obowiązywać w 2025 roku?
Do przepisów, które zaczną obowiązywać z początkiem 2025 roku zaliczamy:
- JPK CIT,
- ustawę o podatkach i opłatach lokalnych – nowa definicja budynku i budowli,
- globalny podatek wyrównawczy (Pillar 2),
- PIT kasowy,
- podwyżki akcyzy (m. in. na papierosy),
- projekt rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących,
- zwolnienie z VAT podmiotowego dla małych firm w całej Unii Europejskiej,
- zmiany w składce zdrowotnej.
Z uwagi na to, że rządowi nie udało się wprowadzić zmian podatkowych z 6-miesięcznym vacatlo legis, przedsiębiorcy mają zaledwie kilka tygodnia na zapoznanie się z nimi i ich wdrożenie.
Jedną z najważniejszych zmian, jaka wejdzie w życie w 2025 roku jest zmiana definicji budynku i budowli w ustawie o podatku od nieruchomości. Nowe kategorie obiektów kwalifikowanych jako budowle znalazły się w załączniku nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nie będzie już można odwołać się do przepisów pozapodatkowych. Poza tym ujednolicono opodatkowanie garaży. Ich właściciele będą płacić podatek według niskiej stawki mieszkalnej.
PIT kasowy to zmiana, która będzie wdrażana dobrowolnie. Będą mogli skorzystać z niego przedsiębiorcy o przychodach do 1 mln złotych. W kasowym PIT rozliczanie przychodów i kosztów będzie następować dopiero, gdy przedsiębiorca otrzyma zapłatę od kontrahenta, ale nie później niż w ciągu dwóch lat.
Duże zmiany szykują się też w ustawie o CIT. Wejdzie w życie JPK_CIT oraz globalny podatek minimalny. Mają go płacić największe międzynarodowe grupy kapitałowe o przychodach rocznych co najmniej 750 milionów euro. Minimalny podatek dochodowy ma wynosić 15%, niezależnie od kraju, w którym firma wypracowuje zysk.
Ponadto wraz z nowym rokiem podatnicy CIT (spółki akcyjne, spółki z o.o., komandytowe, komandytowo-akcyjne, niektóre spółki jawne, a także fundacje i stowarzyszenia) będą musieli przesyłać fiskusowi raz do roku tzw. pliki JPK_CIT, a konkretnie JPK_KR_PD (Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy) i JPK_ST_KR (Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe).
Jeśli chodzi o podatek VAT, od 2025 roku małe przedsiębiorstwa mające siedzibę swojej działalności w innym państwie należącym do UE będą mogły skorzystać ze zwolnienia VAT podmiotowego, czyli dotyczącego wysokości sprzedaży (do 200 tysięcy złotych).
Inna zmiana dotyczy niektórych stawek VAT. Na przykład 8-procentową stawkę VAT zostaną objęte „nawozy i środki ochrony roślin oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych. Ustawa mówi też, że przedsiębiorcy nie będą musieli integrować kas fiskalnych online z terminalami płatniczymi. A reeksporterzy samochodów będą mogli odzyskać akcyzę, którą zapłacili w kraju.
Poza tym w 2025 roku zostanie podniesiona akcyza na papierosy, wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) i płyn do papierosów elektronicznych. Rząd wprowadził także zmianę składki zdrowotnej o środki trwałe, czyli samochody, maszyny czy nieruchomości. Odtąd przedsiębiorcy nie będą musieli płacić składki zdrowotnej od przychodu z ich sprzedaży.
Jak przygotować się na nadchodzące zmiany?
Jak widać, czeka nas sporo zmian i nie pozostało już za wiele czasu na dokładne zapoznanie się z nimi i wdrożenie. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorców, dla których koniec roku i tak jest gorącym okresem ze względu na konieczność zamknięcia roku podatkowego i dopełnienia formalności wymaganych przez fiskusa. Co więc zrobić, aby być na bieżąco ze zmianami, które wejdą w życie od 1 stycznia 2025 roku?
Dla przedsiębiorców dużym ułatwieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej jest outsourcing usług księgowych. Pomoc profesjonalnego biura rachunkowego pozwala przedsiębiorcom być na bieżąco z obowiązującymi przepisami podatkowymi. Biuro rachunkowe oferuje kompleksową pomoc w zakresie prowadzenia pełnej dokumentacji firmy wymaganej przez fiskusa. Doskonała znajomość prawa podatkowego i nadchodzących zmian umożliwia przygotowanie przedsiębiorcy na te zmiany i wyjaśnienie mu, co w praktyce oznaczają dla niego te zmiany.
Biura rachunkowe znacząco odciążają przedsiębiorców poprzez przygotowywanie dokumentów, składanie wniosków w ich imieniu i reprezentowanie firmy w Urzędzie Skarbowym, ZUS-ie i innych instytucjach państwowych. W tym czasie przedsiębiorca może skupić się na rozwijaniu swojego biznesu, zamiast poświęcać go na analizowanie przepisów i korektę dokumentacji czy systemów finansowo-księgowych.
Biuro rachunkowe GRIMP z Zielonej Góry oferuje kompleksową pomoc firmom i spółkom w prowadzeniu rachunkowości i księgowości. Zapewnia też profesjonalne doradztwo podatkowe, z uwzględnieniem aktualnych przepisów i tych, które dopiero wejdą w życie. Warto skorzystać z ich usług, aby zadbać o stronę finansową swojej firmy i optymalizację podatkową.