W dobie nieustannej konkurencji rynkowej konieczność doskonalenia procesów biznesowych przedsiębiorstwa wydaje się być oczywista. Jaką drogę jednak obrać aby rozwijać potencjał przedsiębiorstwa i stawać się bardziej konkurencyjnym?
Kluczowe czynniki decydujące i konkurencyjności
Tą drogą jest niewątpliwie wdrożenie lean management czyli praktycznego sposobu na zarządzanie organizacją zorientowaną na trzy kluczowe czynniki konkurencyjności:
- Jakość
- Terminowość
- Koszty
Sukces odnosi ten, kto generuje zysk dostarczając produkt w odpowiedniej ilości, o odpowiedniej jakości, w konkurencyjnej cenie oraz w terminie wymaganym przez klienta. Aby to osiągnąć niezbędne jest doskonalenie organizacji w trzech aspektach:
- Dostarczenie odpowiedniej wiedzy o procesach biznesowych i obszarach interpersonalnych w celu redukcji kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa.
- Kreowanie właściwych postaw w organizacji, bazując na szacunku do pracowników, właściwej komunikacji i modelu przywództwa zorientowanym na wykorzystaniu potencjału wszystkich pracowników, co jest gwarantem do wbudowania 100% jakości w proces.
- Rozwój umiejętności indywidulanych oraz z perspektywy organizacji jako całości – organizacja „ucząca się”. Szczególnie istotną umiejętnością w tym aspekcie jest zdolność do rozwiązywania problemów i doskonalenia procesów, co bezpośrednio ma wpływ na terminowość realizacji zleceń.
Krótko o lean management
Lean management opiera się na pragmatyzmie i prostocie. Wystarczy spojrzeć na każdy biznes z punktu widzenia klienta i zastanowić się jaka jest wartość dodana w procesie? Inaczej mówiąc, za co klient (gdyby miał taki wybór) chce płacić. Zastanów się czy nad tym czy jako klient:
- Chcesz płacić za błędy w procesie?
- Za koszty związane z utrzymywanie wysokich stanów magazynowych?
- Za zbędny ruch i czynności występujące w procesie?
I wiele innych marnotrawstw, które nas otaczają? Zapewne nie!
Jakie są korzenie szczupłych procesów?
Najprościej ujmując jest to taka organizacja procesów w firmie, której celem jest eliminowanie wszelkiego rodzaju strat oraz zbędnych działań (marnotrawstwa), przy jednoczesnym zapewnieniu jak najwyższej jakości oraz zadowolenia klientów poprzez zaangażowanie wszystkich pracowników w dążeniu do doskonałości procesów. Właśnie tym jest lean management.
Skoro już wyjaśniliśmy czym jest lean management, pora spojrzeć nieco wstecz i odpowiedzieć na pytanie, jakie są korzenie szczupłych procesów. Ten sposób podejścia do zarządzania produkcją często kojarzony jest z Japonią i firmą Toyota. Ale prawda jest taka, że już ponad 100 lat temu Henry Ford wprowadził w swoich fabrykach pewne zasady:
- Pracuj najmniej skomplikowanie,
- Dbaj o maszyny,
- Utrzymuj absolutną czystość,
Uważał on że zarządzanie zaczyna i kończy się na hali fabrycznej. Również sto lat temu, i także w Stanach Zjednoczonych narodziła się koncepcja TWI [Training Within Industry], której kluczowe elementy wykorzystał później Taichii Ohno do budowania fundamentów Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS).
Sformułowanie lean management po raz pierwszy zostało użyte przez Amerykanina polskiego pochodzenia – Johna Krafcik w książce ”Triumf szczupłego systemu zarządzania”. W 1990 wydano książkę „Maszyna, która zmieniła świat”, w której Jamesa P. Womacka, Daniela T. Jonesa i D. Roosa, na bazie faktów i konkretnych liczb porównali tradycyjne systemy produkcji masowej z systemem Toyoty. Fakty jednoznacznie przemawiały na korzyć lean management. Od tego momentu wszyscy zaczęli podglądać i naśladować TPS.
Lean Management czy Lean Manufacturing?
Te dwa pojęcia używane są często zamiennie. Pierwotnie częściej używano pojęcia Lean Manufacturing, odnosząc się do organizacji systemów produkcyjnych. Lean management jest rozszerzeniem tej koncepcji i dotyczy wszystkich obszarów funkcjonowania każdej organizacji. Nie ma tu znaczenia czy jest to firma produkcyjna, usługowa czy też instytucja publiczna taka jak urząd czy szpital.
Artykuł został opublikowany przy współpracy z firmą szkoleniową Integra.