Jak działają falowniki do silników elektrycznych?

Regulacja prędkości obrotowej silnika elektrycznego prądu przemiennego jest trudna do wykonania tradycyjnymi metodami. Nie wystarczy tutaj bowiem zmniejszyć napięcia zasilania, trzeba bowiem zmienić również częstotliwość prądu. To może wykonywać tylko specjalne urządzenie, zwane falownikiem. Przyglądamy się kwestiom technicznym działania tego układu.

Zacznijmy od tego jak działa typowy silnik. Otóż posiada on odpowiednią ilość par biegunów wokół komutatora, która powoduje że po podaniu napięcia prądu przemiennego o częstotliwości 50 Hz wirnik osiągnie prędkość 3600 obrotów na minutę, lub 1800 obr./min. Jest to niezależne od tego, czy są to silniki trójfazowe czy też jednofazowe. Powyższa prędkość będzie też osiągnięta natychmiastowo, dlatego jeśli urządzenie jest mocno obciążone, może dojść do wyzwolenia bezpieczników. Jeśli nawet powyższe nie nastąpi, to wciąż jest to sytuacja bardzo niekorzystna, ponieważ uzwojenia silnika będą bardzo obciążone. Aby sterować płynnie obrotami silnika i zapewnić mu funkcję „soft-start”, czyli powolne zwiększanie obrotów po włączeniu, będziemy potrzebować falownika.

Tytułowe urządzenie należy podłączyć pomiędzy źródło prądu, a silnik. Istnieją wersje zarówno na jedną jak i trzy fazy, dlatego trzeba wybrać taką, która obsłuży nasz motor. Musi też być w stanie zapewnić przynajmniej taki wydatek mocy, jakiej silnik będzie potrzebował. Ważne, by był kilkunastoprocentowy zapas. Uruchomienie jest bardzo proste, falowniki najczęściej są ustawione przez producenta tak, że wystarczy tylko podłączyć je do gniazdka. Zwiększanie mocy i prędkości obrotowej silnika wykonuje się za pomocą gałki, która odpowiada za zmianę zarówno napięcia zasilania i częstotliwości. Na wyświetlaczu możemy obserwować jakie wartości prądu aktualnie otrzymuje silnik.

Jeśli potrzebujemy falownika tylko do funkcji „soft-start”, musimy ustawić odpowiednią opcję na wyświetlaczu. Gdy tylko podamy napięcie, silniki elektryczne podłączone do urządzenia zaczną być powoli rozpędzane, poprzez stopniowe zwiększanie napięcia i częstotliwości prądu, od wartości zero. Jeżeli pobór prądu będzie zbyt wysoki, czas łagodnego startu zostanie dodatkowo wydłużony, by nie doszło do uszkodzenia uzwojeń motoru.

Poprzedni artykułUsługi prawne dla przedsiębiorców
Następny artykułRadca prawny czy adwokat? Do kogo się zwrócić

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj