W dobie względnie niskiego bezrobocia krakowscy przedsiębiorcy mają coraz większe trudności ze znalezieniem rąk do pracy. Szczególnie mocno uderza to w takie branże, jak IT i finansowa, ale problem ten odczuwają również centra usług wspólnych BPO i SSC, które przecież należą do największych pracodawców w Krakowie. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na skrócenie procesu rekrutacji jest powierzenie go profesjonalnej agencji HR. Na ten krok decyduje się coraz więcej firm. Jak jednak przebiega taki proces? W jaki sposób agencja HR rekrutuje pracowników na rzecz swojego klienta?
Poznanie potrzeb pracodawcy
Na samym początku agencja HR musi bardzo dokładnie poznać oczekiwania swojego klienta. Ustalane są takie szczegóły, jak:
- liczba wakatów do obsadzenia,
- czas, w jakim pracodawca chce mieć obsadzone wakaty,
- oczekiwane kompetencje zawodowe pracowników,
- rodzaj stanowiska,
- ewentualnie cechy charakterologiczne pracownika.
Na podstawie tych informacji tworzony jest profil idealnego kandydata, który będzie wzorcem na dalszych etapach rekrutacji. Agencja określi również, w jakim czasie będzie w stanie znaleźć pracowników oraz zasugeruje wybór metody rekrutacji. Może to być albo standardowy proces rekrutacyjny, albo headhunting – tę drugą metodę zwykle stosuje się w przypadku, gdy celem jest pozyskanie pracowników na stanowiska wyższego szczebla, wysokospecjalistyczne.
To, co agencja zaproponuje swojemu klientowi jest też w dużej mierze uzależnione od zakresu jej oferty. W przypadku jednej z najbardziej renomowanych firm rekrutacyjnych na krakowskim rynku, Verita HR, w grę wchodzi także outsourcing (bardzo ciekawe rozwiązanie dla pracodawców, którzy nie chcą trwale zwiększać zatrudnienia) czy też zatrudnienie pracowników do realizacji konkretnego zlecenia na czas określony (Verita HR ma umowy o współpracy z wieloma osobami gotowymi podjąć pracę praktycznie od ręki).
Właściwy proces rekrutacji
Po poznaniu potrzeb i oczekiwań klienta agencja HR może już rozpocząć poszukiwania kandydatów spełniających ustalone kryteria. Sam przebieg procesu rekrutacji będzie uzależniony od tego, na jaki model zdecydował się klient.
W przypadku headhuntingu agencja własnymi kanałami dociera do osób, które nie poszukują aktywnie pracy, natomiast z uwagi na posiadane kwalifikacje będą bardzo pożądanymi pracownikami w firmie klienta. Jest to aktywny model pozyskiwania pracownika, wymagający dużego zaangażowania już na samym początku.
W ramach headhuntingu agencja wzmacnia wizerunek marki klienta, aby w ten sposób przekonać najlepszych kandydatów do zmiany pracodawcy.
Jeśli natomiast strony ustaliły, że agencja przejmie wszystkie obowiązki związane z przeprowadzeniem standardowej rekrutacji, wówczas publikowane są ogłoszenia (w wybranych mediach – nie ma tutaj przypadku), których treść zostaje uzgodniona z klientem. Następnie agencja zbiera i analizuje nadesłane aplikacje.
Wybrane życiorysy są weryfikowane przez pracowników agencji HR i dopiero wtedy następuje zaproszenie najlepszych kandydatów na rozmowy kwalifikacyjne. Przeprowadza je doświadczony rekruter, który doskonale wie, jak ocenić faktyczne kompetencje kandydatów i wybrać spośród nich osoby najlepiej odpowiadające profilowi.
Podsumowanie wyników rekrutacji
Na tym etapie agencja HR dokonuje podsumowania swoich działań, tworząc listę tych kandydatów, którzy zostaną przedstawieni klientowi. W zależności od tego, jak duży zakres kompetencji został przekazany specjalistom ds. HR, mogą oni podjąć negocjacje z kandydatami (przede wszystkim dotyczące warunków zatrudnienia).
Oczywiście pracodawca może zająć się tym we własnym zakresie, jednak praktyka pokazuje, że najlepiej jest powierzyć cały proces od A do Z profesjonalistom. Oszczędza to mnóstwo czasu, a przy okazji zwiększa szansę na pozyskanie rzeczywiście najlepszych pracowników. Dlaczego?
Rekruterzy agencji HR mają doświadczenie w prowadzeniu takich negocjacji, doskonale wiedzą też, jak zwiększyć atrakcyjność danej posady w oczach kandydata, gdy np. pracodawca nie może zaoferować wyższego wynagrodzenia. Ponadto specjaliści mają szczegółową wiedzę na temat rynkowych realiów, dokładnie wiedzą, jaki jest poziom wynagrodzeń na danym stanowisku oraz potrafią rzetelnie – pisząc obrazowo – „wycenić” kwalifikacje konkretnego kandydata.
Po zakończeniu negocjacji najlepsi kandydaci są rekomendowani pracodawcy, który może już zawrzeć z nimi umowy mając pewność, że sprawdzą się na zaproponowanych im stanowiskach.
Cały proces profesjonalnej rekrutacji, w zależności od tego, kogo szukamy i jakich kompetencji zawodowych oczekujemy, może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni.
Rozliczenie usługi
Dopiero na tym etapie agencja HR powinna wystawić fakturę końcową swojemu klientowi – następuje wówczas rozliczenie usługi pośrednictwa. Współpraca nie musi się jednak zakończyć. Agencja może zaoferować klientowi inne usługi ze swojej oferty, np. zbudowanie zewnętrznego zespołu do obsługi niektórych procesów biznesowych w ramach outsourcingu.