Jak zbudować eCommerce na miarę współczesności

Prowadzenie biznesu przez internet od wielu lat zyskuje na popularności. Nic w tym dziwnego – to w końcu najlepszy i najszybszy sposób dotarcia do potencjalnych klientów, który dodatkowo nie jest ograniczony lokalizacją, jak w przypadku stacjonarnych sklepów. Wbrew pozorom, stworzenie własnego sklepu internetowego nie jest prostym zadaniem. Oprócz wyboru odpowiedniej technologii, zbudowania strategii sprzedaży, trzeba jeszcze znaleźć sposób na to, aby wyróżnić się na tle silnej konkurencji. Jak zbudować silny na rynku i konkurencyjny eCommerce, który pokochają klienci?

Wybór platformy eCommerce

To jeden z najtrudniejszych kroków, na którym będzie opierała się cała dalsza praca nad sklepem. Wybór platformy będzie bowiem rzutował na funkcjonalności sklepu oraz możliwości jego dalszego rozwoju technologicznego. Na rynku istnieje wiele gotowych, rozbudowanych platform eCommerce, możemy również zlecić wykonanie autorskiego sklepu. Jednak ostateczny wybór powinien być poprzedzony dokładną analizą naszych potrzeb i oczekiwań względem funkcjonowania sklepu. Należy wziąć pod uwagę na przykład liczbę produktów, które znajdą się w magazynie sklepu, możliwość integracji z zewnętrznymi dostawcami, obsługę wysyłek, możliwość edycji poszczególnych elementów za pomocą panelu administracyjnego, dostosowanie sklepu pod kątem wyszukiwarek (SEO) i wiele innych aspektów. Warto tego wyboru dokonać po konsultacji z developerem, któremu powierzymy wykonanie sklepu.

Wiedza o potencjalnym kliencie

Wydaje się to tak oczywiste, że nie ma sensu poświęcać temu miejsca w niniejszym artykule. Rzeczywistość pokazuje jednak, że wielu właścicieli sklepów internetowych zwyczajnie lekceważy kwestię analizy odbiorców oferowanych produktów. Stworzona i określona wyłącznie w ich głowach grupa docelowa zwyczajnie może nie istnieć, a cały dalszy trud włożony w dotarcie do nich okaże się porażką. Analiza potencjalnych klientów może być dla przedsiębiorcy bardzo zaskakująca, a to, co pierwotnie na ten temat zakładał, dalekie od prawdy. Na tym etapie należy zapomnieć na chwilę o własnej wizji i skupić się na tym, komu nasz produkt jest potrzebny i dlaczego, jakie ma w związku z nim oczekiwania, jak często dokonuje zakupu oraz w jaki sposób możemy zbudować w jego oczach autorytet oraz wzmocnić zaufanie do naszego sklepu. Ta wiedza będzie bezpośrednio rzutowała na wygląd sklepu, jego funkcjonalności, prezentację produktu, ścieżkę zakupową, aż wreszcie na ceny.

Wyprzedzenie konkurencji

Mając już obraz naszego potencjalnego klienta, czas poznać konkurencję w naszej branży. Warto poddać analizie zarówno sklepy funkcjonujące od lat na rynku, posiadające ugruntowaną w oczach klientów pozycję jak i te nowe, które startują właściwie od zera, podobnie jak my za chwilę. Sprawdźmy, jak konkurenci prezentują swoje produkty, jak przebiega zakup (warto przejść proces zakupowy od początku do końca, co pozwoli nam przeanalizować komunikację sklepu z klientem na każdym etapie interakcji), czym się wyróżniają, za co klienci ich chwalą, a za co krytykują. Pozwoli nam to z jednej strony zbudować sklep w oparciu o sprawdzone przez klientów wzorce, a z drugiej, wyeliminować błędy, z którymi obecnie boryka się konkurencja. Nie chodzi również o kopiowanie serwisów konkurencji, ale zrobienie tego lepiej.

Wartość dodana przewagą konkurencyjną

Właściciele sklepów internetowych, którzy pretendują do bycia liderem w branży online, muszą na bieżąco śledzić trendy oraz nowinki technologiczne, które mogą pomóc w budowaniu rozpoznawalności oraz lojalności klientów. Użytkownik internetu ma zawsze wybór, jeśli nie zaoferujemy mu czegoś, co zachęci go do pozostania naszym klientem, może za pomocą kilku kliknięć zrealizować swój zakup u naszego konkurenta. Klienci online są bowiem wymagający, oczekują wygody, intuicyjnej eksploracji sklepu, szybkiej wysyłki, doskonałej obsługi. Jak możemy im to zapewnić? Przede wszystkim poprzez:

  • Zbudowanie przyjaznego interfejsu sklepu oraz intuicyjnej nawigacji,
  • Prostą i wygodną ścieżkę zakupową zarówno w wersji desktop, jak i na wszelkich urządzeniach mobilnych,
  • Oferowanie wielu możliwości płatności (szybkie płatności, przelew tradycyjny, przelew elektroniczny, płatność za pobraniem, płatności ratalne itp.)
  • Serwowanie wyczerpujących informacji o produkcie (warto wzbogacić informacje o porady dotyczące użytkowania)
  • Udostępnianie narzędzi ułatwiających znalezienie dopasowanego do potrzeb klienta produktu (np. Różnego rodzaju kalkulatory, konfiguratory)
  • Zapewnienie obsługi 24 godziny na dobę (świetnie sprawdzi się w tej roli chatbot pełniący funkcję wirtualnego asystenta).

Budowanie sklepu internetowego od podstaw to skomplikowany proces, który będzie od nas wymagał dużego nakładu pracy na każdym etapie jego tworzenia. W niniejszym artykule skupiliśmy się na wybranych, ale w naszym odczuciu niezwykle istotnych aspektach, którym warto poświęcić szczególną uwagę, aby zyskać pewność, że nasza wizja sklepu będzie spójna z oczekiwaniami naszych klientów.

Artykuł przygotowany we współpracy z firmą Ignited oferującą nowoczesne usługi IT.

Poprzedni artykułWakacje poza sezonem – zalety i wady
Następny artykułJak skutecznie poszukiwać pracy?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj