Czym właściwie jest PR?

Branża public relations zaczęła rozwijać się w Polsce na początku lat 90., wraz z przyspieszeniem importu trendów i produktów z Zachodu. Obecnie PR kojarzony jest głównie z marketingiem. Czy takie zestawienie jest prawdziwe i kompletne? I czy istnieje jedna definicja PR-u?

Autor artykułu o przewrotnym tytule „Sto kubków z logo, czyli czym nie jest PR?”, opublikowanego na stronie www.obtk.pl/blog, zwraca uwagę, że definiowaniu PR-u towarzyszy pomieszanie pojęć i celów. Trudno się z tym nie zgodzić. Bywa, że potoczne rozumienie tego terminu rozmija się z jego definicją biznesową. Częste łączenie PR-u z marketingiem jest nieprzypadkowe, jednak nie należy utożsamiać ze sobą tych pojęć. PR jest elementem składowym całej strategii marketingowej oraz narzędziem do kreowania rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku marki. Jego celem nie jest osiągnięcie jak najwyższych wyników sprzedaży, ale wzbudzenie u odbiorców zaufania – tak, by sprzedaż w ogóle mogła dojść do skutku. Cel ten pozostaje niezmienny, niezależnie od tego, jaką definicję PR-u przyjmiemy. Bo – jak ironicznie zauważył amerykański ekonomista Robert Heilbroner – PR to: „wspólnota 100 000 osób złączonych wspólną profesją, których wspólnym nieszczęściem jest to, że nikt spośród nich nie jest w stanie określić, co to za profesja”.

Ewolucja branży PR w Polsce

Historia branży PR w Polsce jest stosunkowo krótka (pierwszą firmę PR-ową założono w Stanach Zjednoczonych już w 1900 roku – była nią bostońska Publicity Bureau). Duże zapotrzebowanie na działania PR-owe datuje się w Polsce od początku lat 90. Łatwo powiązać to zjawisko z przemianami polityczno-gospodarczymi po 1989 roku. W ciągu niemal 30 lat od tego czasu w całej branży dokonały się rewolucyjne wręcz zmiany. PR-owcy działali w czasach początków telefonii komórkowej i gromadzenia informacji na papierze, a potem przeszli do świata Internetu i social mediów. Obecnie branża rozwija się stabilnie, a nowe media stawiają przed PR-owcami kolejne wyzwania. Coraz bliższy jest związek między PR-em a content marketingiem, które uzupełniają się dbaniu o wizerunek firm. Szybko rozwija się gałąź PR-u, w której kluczowe jest koordynowanie działań wszystkich kanałów komunikacyjnych firmy oraz śledzenie oczekiwań i opinii grupy docelowej.

Czym zajmuje się PR-owiec?

W odróżnieniu od specjalistów od marketingu, PR-owcy powinni być nastawieni na prace długofalowe. Tylko działania rozłożone w czasie mogą doprowadzić do zbudowania trwałej relacji firmy z otoczeniem (termin public relations okazuje się więc bardzo trafny!). Platformą do nawiązywania relacji z potencjalnymi kontrahentami, klientami i wykonawcami usług są media. To za ich pośrednictwem PR-owcy przekazują światu wiarygodne i aktualne informacje o firmie. W odróżnieniu od marketingu treści PR bazuje jednak na publikacjach niereklamowych i jakościowych (np. artykułach eksperckich). Zadaniem PR-owca jest zatem informowanie, podczas gdy copywriter na ogół siada do klawiatury, by zachęcić do zakupów.

W wypowiedziach o PR rzadko kładzie się odpowiedni nacisk na jego pozytywną, edukacyjną stronę. Warto pamiętać, że udzielanie odpowiedzi na pytania odbiorców i dzielenie się z nimi rzetelnymi, nienastawionymi na zysk informacjami o firmie to pierwszy krok do uzyskania rozpoznawalności przez markę.

Poprzedni artykułPrawnicy rozwodowi – Warszawa, Kraków a może Gdańsk? Gdzie pracują najlepsi prawnicy rozwodowi?
Następny artykułJak działa i czym charakteryzuje się sprężarka rotacyjna?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj