Alternatywy dla średnich szkół publicznych

Wybór odpowiedniego liceum lub technikum nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza gdy zależy nam nie tylko na dobrej lokalizacji, ale przede wszystkim atmosferze czy właściwym podejściu pedagogicznym. Najpopularniejsze są oczywiście szkoły publiczne, ale nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się także niepubliczne licea i technika. Ich oferta zajęć właściwych i dodatkowych jest mocno rozbudowana i atrakcyjna, co sprawia, że decyduje się na nie coraz więcej uczniów. Jakie alternatywy szkół publicznych są najpopularniejsze?

Niepubliczne technika i licea

Ich liczba z każdym rokiem rośnie – prywatne ośrodki cieszą się sporym zainteresowaniem z wielu powodów. Po pierwsze, w takich szkołach jest zdecydowanie mniej uczniów, gdyż nauka jest płatna, co uniemożliwia posłanie dziecka do takiej placówki osobom, które nie mogą sobie na to pozwolić. Mniejsze grono uczniów to przede wszystkim większe bezpieczeństwo, ale również okazja do nawiązania lepszej relacji nie tylko między podopiecznymi szkoły, ale także uczniami a nauczycielami. Po drugie, odpłatność zajęć sprawia, że szkoły te często są o wiele lepiej wyposażone i mają nowocześniejszy sprzęt, co również zwiększa bezpieczeństwo. Mniej liczne klasy umożliwiają dydaktykom poświęcenie większej uwagi i czasu pociechom, a tym samym rozwijanie ich indywidualnych zdolności. Najczęściej też, szkoły niepubliczne mają bardzo szeroką ofertę zajęć dodatkowych, podczas których uczniowie mogą realizować swoje pasje i nawiązywać lepsze kontakty z rówieśnikami czy nauczycielami. Przykładem takiego ośrodka są http://szkolykreatywne.pl – stawiają one nie tylko na kształcenie, ale przede wszystkim rozwój kreatywności, co jest wyjątkowo atrakcyjną cechą na rynku pracy.

Edukacja alternatywna

Wśród najpopularniejszych szkół z tego zakresu wymienić można szkoły Montessori, waldorfskie czy demokratyczne. Pedagogika pierwszej z nich sięga początków XX wieku. Skupia się ona głównie na spontaniczności i twórczości nieograniczanej szkolnymi ławkami, dlatego zajęcia w tego typu placówkach nie przebiegają tak jak w typowej klasie. Dzieci uczą się poprzez zabawę, a najważniejsza jest ich samodzielność i przyrządy, które stymulują logiczne myślenie. Z kolei szkoły waldorfskie stawiają na naukę poprzez prace ręczne np. takie jak uprawianie ogrodu, szydełkowanie czy rzeźbienie w drewnie. Takie działania mają na celu rozwój artystyczny uczniów w trzech obszarach – woli, uczuć i myślenia. Nie ma tu ocen ani egzaminów, a dzieci uczą się współpracy, a nie rywalizacji. Natomiast szkoła demokratyczna całą odpowiedzialność za edukację stawia po stronie ucznia – to on decyduje, kiedy i jak będzie się uczyć i czy w ogóle. Taka filozofia narodziła się z przekonania, że nie powinno się nikogo zmuszać do nauki, dlatego nie ma tu obowiązku uczestniczenia w zajęciach. Nauczyciele są wsparciem w podejmowaniu wyborów i nie narzucają podopiecznym, co mają w danym momencie robić.

Edukacja domowa

Dla rodziców, którzy sami chcą decydować o tym, czego dokładnie będą uczyć się ich dzieci, rozwiązaniem pozostaje edukacja domowa. Co prawda, uczeń musi formalnie być przypisany do konkretnej szkoły, ale nie uczestniczy w zajęciach. Tak samo obowiązuje go podstawa programowa, ale realizuje ją według własnego planu.

***

Jak widać, alternatyw jest wiele, dzięki czemu nie zawsze trzeba decydować się na szkoły publiczne. Naturalnie w szkołach prywatnych trzeba liczyć się z wydatkami, ale zapewniają one większe bezpieczeństwo i dają szerokie możliwości.

Alternatywy dla średnich szkół publicznych
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here